<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

http://hvadbiertaenker.dk

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Hvad bier taenker!: Kamerakoks

torsdag den 26. januar 2012

Kamerakoks

Dagens indlæg skulle have handlet om de hæklede skamler, jeg har lavet til props nye værelse, men kameraet er løbet tør for strøm, og opladeren har forputtet sig i rodet.

Istedet vil jeg fortælle lidt om det udviklingsprojekt, som jeg skal lave i min forestående vuggestue praktik, der starter her d. 01 februar.

Jeg skal arbejde med kommunikation og sprogudvikling og i den forbindelse vil jeg introducere institutionen for babytegn.
Babytegn er en form for tegn-til-tale, som giver børn mulighed for at udtrykke sig via tegn, før de mestrer talesproget.

Vi bruger babytegn til prop, og det er intet mindre end fantastisk!
Allerede fra 11 måneder var hun i stand til at udtrykke ønske om noget at drikke, spise, sove og skifte ble, og hurtigt er 'ordforrådet' blevet udvidet med dyr, mad, tøj osv.
Idag bliver tegnene suppleret med lyde og spæde ord, og de tjener en støttende funktion, mens vi øver at forme munden i de rette folder.

Vi har aldrig prøvet andet, men jeg kan slet ikke forstille mig at have været foruden. Tænk at kunne 'tale' med sit barn, længe før de mestrer den sproglige del af kommunikationen.

Det er da intet mindre end fantastisk!!

Gris

Ko

Hest

***********************************************************

Hvis du har lyst til at vide mere om babytegn, kan jeg anbefale Line Fagerholts "Mine første tegn", som er nem at gå til.

Er der andre, som er lige så begejstret for babytegn?

9 kommentarer:

Klokken 26. januar 2012 kl. 12.21 , Blogger JaKris sagde ...

Jeg kendte ikke lige helt så meget til babytegn - har beskæftiget mig lidt med tegn-til-tale og synes det er fantastisk.
Så jeg skal da helt klart kaste mig over "Mine første tegn"

 
Klokken 26. januar 2012 kl. 12.26 , Blogger Christina sagde ...

Hvor er det dog sødt :D .. Vi brugte også lidt tegn til tale i den vuggestue jeg var i.

btw. jeg har gang i en give away på min blog, som jeg da synes du skal tage et kig på :)
http://frkstubba.blogspot.com/2012/01/en-lille-give-away.html


Christina / frkstubba.blogspot.com

 
Klokken 26. januar 2012 kl. 15.24 , Blogger ea-o sagde ...

Vi brugte tegn til begge vores børn, uden at vide at det i sig selv var en videnskab. Jeg bruger selv meget hænder når jeg taler, og på en eller anden måde blev dette opfanget af vores første barn. Hun fik tegn for "sove", "drikke" forskellige dyr osv. Det var en kæmpe succes som vi selvfølgelig gentog med to'eren.

 
Klokken 26. januar 2012 kl. 15.40 , Blogger Tilde sagde ...

Babytegn er så fantastisk.
Vi har i den kommune jeg bor i lavet en handleplan der går ud på at alle dagplejere skal bruge babytegn og at vi i løbet af 2012 skal have mindst 15 tegn ind under huden.
Alle har fået en bog og 15 af de samme tegn som vi skal arbejde ud fra. Vi har alle fået den bog du anbefaler den er kanon. Glæder mig det bliver så spændende.
Man må dog ikke sammenligne det med tegn til tale da det slet ikke er de samme tegn og tegn til tale er fastlagte tegn. Det er babytegn ikke, det er tilladt at finde på tegn selv. Vi arbejder dog ud fra at vi dagplejere skal bruge de samme. :o)
Bliver så spændende. Kan godt forstå hvis du er "tændt" på projektet.
Vi var igår til foredrag med Lene-Theresa Hansen som er udviklingskonsulent og som virkelig brænder for babytegn.
Skøøøm tøs forresten :o)
Hilsen
Henriette

 
Klokken 26. januar 2012 kl. 18.42 , Blogger Citronmoster sagde ...

Spændende projekt du skal ha gang i. Tegn til tale har vi, for mange år siden, brugt for at støtte den sproglige udvikling hos yngsesøn. Dengang brugt jeg tegn tii tale på jobbet, så det var helt naturligt at bruge det hjemme også.
Venter spændt på at se dine hækle-skamler :)

 
Klokken 26. januar 2012 kl. 18.48 , Blogger Camomilla sagde ...

Hvor er hun dygtig! Det lyder som et meget spændende projekt! Alt held og lykke med praktikken :-)

 
Klokken 26. januar 2012 kl. 19.39 , Blogger Tine sagde ...

Ih, vi kom aldrig igang med de tegn. Er det mon for sent med 10 måneder? God aften:€

 
Klokken 26. januar 2012 kl. 19.40 , Blogger Tine sagde ...

Glemte helt at skrive at hun er SÅ bedårede din datter:)

 
Klokken 26. januar 2012 kl. 21.24 , Blogger Cecilie sagde ...

Crazy cat lady: Det synes jeg helt bestemt, du skal. Man skal ikke forveksle tegnene med tegn-til-tale, men princippet er det samme, da man understøtter tegnene med ord. God fornøjelse:)

Christina: Ja, efter min mening burde man bruge det alle steder, men det kan jo være, at det kommer:)

Ea-o: Jeg synes også, at det er en kæmpe gave, og når man først er igang, så falder det netop helt naturligt.

Henriette: Det lyder også som et spændende projekt for jer. Vores dagplejer har taget tegnene til sig efter eget initiativ, så hun er en af de få, der benytter det her i byen. Havde hun ikke gjort det,tror jeg ikke, at vi ville have fået kendskab til det.
Man kan rigtig nok ikke sammenligne med ten-til-tale, men når man skal forklare, hvad det er i store træk, er det en god beskrivelse. Jeg kender ikke Lene-Theresa Hansen, så jeg vil lige notere mig hendes navn til fremtidig reference. God fornøjelse med jeres arbejde, og fedt!

Citronmoster: Ja for søren, jeg skal jo huske at lade kameraet op!! :)

Camilla: Tak søde du ♥

Tine: Det er slet ikke for sent. Den anbefalede alder at starte i er 10 måneder, så gå du endelig i krig. Vi startede med de mest gængse tegn for mad, drikke, skifte ble og sove og da de sad fast, gik det stærkt. Det er så fedt at se deres stolthed, når de formår at fortælle uden ord. God fornøjelse og meld gerne tilbage, hvis du tager det på dig. Og tak ♥

Kh Cecilie

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start