<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

http://hvadbiertaenker.dk

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Hvad bier taenker!: Børnepasning i Espergærde - Hjælp blogland

torsdag den 4. april 2013

Børnepasning i Espergærde - Hjælp blogland


Da vi skulle vælge dagtilbud til prop for et par år siden, gjorde vi os mange overvejelser om, 
hvilken hverdag vi gerne ville have for vores barn.
Man ønsker jo kun det bedste til sine børn,
og for os var det vigtigt at finde et sted,
hvor ikke kun kemien var god, men hvor vi også var sikre på,
at vores dengang sensible datter ville få en tryg og omsorgsfuld hverdag.

Jeg har et anstrengt forhold til vuggestuer.
Ikke til pædagogerne, men til de arbejdsforhold, som mine kære kollegaer dagligt må slås med.
Jeg har dyb respekt for dem, som har gjort 0-6 årige til deres kald,
men det river i mit hjerte, når jeg ser hvor lidt tid,
de har til omsorgsarbejde, en-til-en kontakt, og den anerkendelse,
som er med til at forme et lille barns personlighed, selvtillid og sociale færdigheder.
Jeg ved, at de fleste gør et fantastisk arbejde,
men jeg har desværre også alt for tit set,
hvordan administrative opgaver, underbemanding og besparelser tager tid fra børnene,
og hvordan frustrationen vokser os dem,
som egentlig gerne bare vil lave det,
som de engang valgte at blive uddannet til.

Vi valgte dagpleje til prop, og det har vi ikke fortrudt et eneste sekund.
Aldrig har vi afleveret et grædende barn.
Aldrig har vi været utrygge, utilfredse eller undrende over praksis.
Altid har vi vidst, at vores barn var i de tryggeste hænder, som kunne tilbydes ud over vores.

Vi var heldige at 'møde den rigtige', hvor kemien var der med det samme,
og hvor de pædagogiske overvejelser levede op til vores (særligt mine) forventninger.
Faktisk kan vi ikke sætte en finger på noget,
som vi ikke er tilfredse med, og hvor tit er det lige, at det sker?

Almas hverdag er fyldt med oplevelser,
der spænder lige fra de store ture til zoo og kanalrundfart, til turen ud af grusvejen,
hvor der kigges på frøer, biller og regnorme.
De tager til Helsingør og kigger på færger, til søen og fodrer ænder, til Sverige på visit,
og så mødes de med andre dagplejere et par gange om ugen på både legeplads og i legestue.
Naturen spiller en stor rolle i deres hverdag, og alle elementer tages i brug,
når der tales om fuglekvidren, kokasser og edderkoppespind.

***
 
 Helsingør kommune valgte i 2011 at afskaffe dagpleje som et kommunalt pasningstilbud,
og derfor måtte de eksisterende dagplejere, som ikke blev genansat af kommunen, fortsætte som private pasningstilbud, eller finde andre græsgange.
Det har været en stor omvæltning for de, som har valgt at fortsætte,
for pludselig er kampen om at få børn nok blevet alvor,
og uden et kommunalt netværk til at sprede ordet,
er der mange, der kæmper for at overleve.

Anderledes er det ikke for vores fantastiske Iris,
som fra maj mangler børn,
og derfor beder jeg nu jer om hjælp til at sprede ordet om en af de helt særlige,
som vi helst ikke vil miste.

Hvis du kender nogen, eller selv kunne være interesseret,
kan du se mere på hendes hjemmeside HER,
og du er også velkommen til at sende mig en mail,
hvis du vil vide mere om vores oplevelser som forældre.

Jeg håber, at I vil være med til at sprede ordet, kære blogland,
så vi også til efteråret kan sende den lille Virgil af sted til en tryg hverdag.

5 kommentarer:

Klokken 5. april 2013 kl. 07.43 , Blogger Therese sagde ...

Sikke et fint indlæg. Jeg har linket til dig på min blog, synes det er vigtigt at sprede budskabet ;o) God weekend.

 
Klokken 5. april 2013 kl. 14.03 , Blogger Mette M sagde ...

Åhh kender godt situationen at forældre ønsker små og trygge rammer - imens kommunen arbejder for store institutioner. Vores dreng som starter i skole om en måned, har haft 3 fuldstændig fantastiske år i en lille børnehave (udenfor kommunalt regi). På et tidspunkt var der faretruende få børn, men det er heldigvis vendt nu og der kommer nye børn hver måned (og de skoleklare stopper jo lige om lidt). Vi har gjort meget ud af mund til mund metoden og desuden delt brochurer ud i områder med mange børn. Jeg er helt overbevidst om at det er manglende viden om de små og trygge steder, som gør at der nogle gange mangler børn - så budskabet må ud, som du så fint gør med dette dejlige indlæg :-)
Kæmpe stort held og lykke med det og god weekend :-)

 
Klokken 6. april 2013 kl. 08.34 , Blogger Cecilie sagde ...

Tusinde tak Therese, det betyder virkelig meget:)

 
Klokken 6. april 2013 kl. 08.36 , Blogger Cecilie sagde ...

Tusinde tak Mette - ja det er nogle hårde arbejdsvilkår, som de private har idag. Og ikke mindst svært for forældrene at hitte rundt i, for det giver jo også nogle andre muligheder og udfordringer end i de kommunale institutioner.
Vi krydser fingre for, at der snart kommer et par søde børn til vores dagplejer.
Dejlig weekend til dig også:)

 
Klokken 8. april 2013 kl. 17.25 , Blogger Mette sagde ...

Rigtig fint indlæg og dejligt at i er så glade for jeres dagplejer. :) Men det er altså kun vuggestue fra 0- ca. 3 år. Jeg er selv ved at uddanne mig til pædagog og har været i praktik i både børnehave 3-6 år og SFO og skal så her i min sidste praktik i en kombineret vuggestue og børnehave.
Kan på sin vis godt forstå at du fravalgte vuggestue, da der er mange børn om buddet og om pædagogernes opmærksomhed. Jeg synes så der er lige travlt og stadig for mange børn om pædagogerne hvad enten det er børnehave eller SFO. Kan være det ændre sig i klubtilbuddene? :)
Held og lykke med jeres kamp, håber det lykkeds :)

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start